A true friend

Қарағанды облысы,
Қаражал қаласы
№7 ЖББОМ
Ағылшын тілі пәні мұғалімі A true friend
Макажанова Меруерт Акижановна

Сынып : 7 а
Пән: ағылшын тілі
Тақырып: «A true friend»
Мұғалім :Макажанова Меруерт Акижановна ағылшын тілі пәнінің мұғалімі.
Сабақтың мақсаты:оқушылар шынайы достың қандай болатындығы туралы
өз ойларын еркін жеткізу; ауызекі сөйлеуде граматиканы
және лексиканы дұрыс қолдану;
«A true friend» тақырыбына шығарма жазу.
Білімділік: оқушылардың лингвистикалық және мәдени ой өрісін арттыру.
Дамытушылық:оқушылардың логикалық,тындап есте
сақтау,танымдық,қызығушылық қабілеттерін дамыту.
Тәрбиелік: достықты бағалауға,ұжымда жұмыс жасауға,басқа оқушылардың
ой-пікірін сыйлау.
Сабақ турі: оқушылардың алған білімдерін жүйелеу
Паидаланған оқу құралдары: интарактифті тақта,ноутбук,өзін-өзі бағалау
парағы,карточкалар,стикерлер,смайликтер.

№ Сабақ барысы Мұғалімнің әрекеті Оқушылардың әрекеті
1 Сабақтың басы.
Оқушыларды ұйымдастыру.
Үш «иә» ережесі. Good morning, children! Nice to see you here.
Are you OK today?
Are you ready to start our lesson?
Do you think you’ll learn something new today? Yes
Yes
Yes, we think so.
2 Сабақтың тақырыбын ашу. Look at the screen and get ready to answer my questions:
What are we going to speak about at the lesson today? Оқушылар интерактивті тақтадан мультфильм көреді.
I think we are going to speak about friends. 1 бет
Yes, you are right. The topic of our lesson is “My True Friend”.
Pupils of our school began to write a book about their best friends. You can see it now. Оқушыларға тақтадан «Достық кітабы» көрсетіледі.Ол кітапты 7 сынып оқушылары жазған. «Достық кітабы»
3 Кітап авторларымен диалог. And right now we can communicate with one of the authors of this book. Listen to her and get ready to answer her questions.
• Have you got many friends?
• Who is your best friend?
• Are you happy with your friends?
• Do you often spend time together?
• What do you like doing with your friends?
Thank you for your answers Оқушылар сұрақтарға жауап береді.
Yes, I have. I have got many friends.
My best friend is …. .
Yes, I’m. I’m happy with my friends.
We often spend time together.
We like playing computer games together ( skating, chatting, playing football). Сыныпта сұхбаттасу.
4 Ой толғау. Look at our “Book of Friendship” again. There are some empty pages.
The aim of our work is to write who a true friend is.
First let’s think what qualities are necessary for a true friend.
Look at the blackboard and divide these words into two groups. Positive and negative words. But first read after me:
Helpful, dishonest, kind, loyal, selfish, supportive, caring, angry, secretive, reliable, honest, unselfish, cheerful. Топтық жұмыс оқушылар сөздерді екіге бөліп жазады.
Positive
: ) Negative : (
Helpful
Supportive
Caring
Reliable
Loyal
Kind
Honest
cheerful Dishonest
Selfish
Angry
secretive

5 Кері байланыс. Look at the screen and finish my sentence using the words from the table.
A truefiendissomeonewhois (isn’t) …. Оқушылар сөйлемдерді аяқтайды. 2 бет
6 Аудирование
. There are many songs about friends and friendship. We’ll listen to the song “You’re my best friend” by a well – known group “The Queen”.
Your task is to fill in the gaps with right words from the box.
Me my are best you I love
Ooo... 1)______ make me live
whatever this world can give to 2)_________
It's you, you're all 3)______ see
Ooo, you make me live now honey
Ooo, you make me live
You’re the best 4) ________
that I ever had
I've been with you such a long time
You're 5)______ sunshine
And I want you to know
that my feelings are true
I really 6) _____you
You're my 7)______friend. Оқушылар ән тындайды,бос орындарға тиісті сөздерді қояды.Өз жұмыстарын өз-өзін бағалау парағында бағалайды.
1. you
2. me
3. I
4. friend
5. my
6. love
7. best
Now, exchange your papers and check your works.
No mistakes – very good
Two -three mistakes – good
Four – five mistakes – not bad Оқушылар парақтарымен айырбастасып жұмыстарын тексереді.
7 Сергіту сәті. After a good song it’s time to rest.
Stand up and say after me:
My friend is tall
Your friend is small
My friend likes diving
Your friend likes smiling.
Sitdown, please Оқушылар мұғаліммен бірге сөздерді және қимылдарды қайталайды. 3 бет
8 Ой өрісін дамыту.
Мақал-мәтелмен жұмыс. There are many proverbs about friends and friendship. Do you know any proverbs in Russianand Kazakh?
Бірлік бар жерде,тірлік бар.
100теңген болғанша,100 досың болсын.
Дұшпан күлдіріп айтады,дос жылатып
айтады.
Оқушылар естеріне орыс және қазақ тіліндерінде достық және дос туралы мақалдарды естеріне түсіреді .
Не имей сто рублей, а имей сто друзей.
Один в поле не воин.
Друзья познаются в беде.
Старый друг лучше новых двух.
Great! But I know some English proverbs about friends.
Match the two halves of the proverbs and try to translate them into Russian. Workingroups.
1. A friend in need …
2. Money can’t buy…
3. A goodfriendis … a) as the sun in winter
b) is a friend indeed
с) is a friend to nobody
d) friendship
___________________________
1. Хороший друг, что солнышко.
2. Друг познается в беде.
3. Не имей сто рублей, а имей сто друзей.
Оқушылар мақал-мәтелдердің сәйкесін табады және орыс тіліндегі эквивалентін жазады.
1. b 2. d 3.a
1. – 2 2. – 3 3. – 1
9 Мәтінмен жұмыс жасу. Look at the screen again. This is the portrait of a famous Irish writer Oscar Wild. He wrote plays, novels and tales. Some of his tales are “The Selfish Giant”, “The Happy Prince”, “The Star Child”, and “The Devoted Friend”. 4 бет
You are going to read a part from his tale “The Devoted Friend”. Choosetheproverbforthisstory.
The rich Miller1 liked to say that Little Hans was his best friend. He always asked the boy to help him. But the miller said: “When people are in trouble2 they must be left alone3. This is my idea of friendship. I am sure I am right”.But Miller `s youngest son said, «if Little Hans is in trouble I will give him my porridge and show him my white rabbits».
1 miller – диірменші
2 in trouble – қауіпте
3 they must be left alone – өз жайына қалдыру керек. Мәтінді оқиды,оған тиісті мақалды табады.
10 Топпен жұмыс.
What do you think who a true friend is? Сыныптан бір оқушы өз шығармасын оқиды,
басқа оқушылар тындайды.
Work in groups, choose the right sentences and create your own story about a true friend according to the plan and get ready to present the results of your work. Берілген жоспар бойынша оқушылар «A true fried»тақырыбына өз шығармаларын жазады.
11 Презентация. Let’s listen to your stories and our friends will choose the best to publish in the “Book of Friendship”. «Достық» кітабын жазған оқушылар ұнаған шығарманы тандап алады.

12
Үй жұмсын түсіндіру.
At home write a story “My True Friend” . I will include your best works into our “Book of Friendship”
13
Рефлексия.
You worked nicely today. Thank you for being active, supportive and helpful to me. You and true friends. Your marks for today are …..
So I want you to remember your work at the lesson today and choose the colour for our “lesson flower”.
Ourlessonisover. Goodbye, children.
Оқушылар өз көңілдеріне байланысты түсті тандайды,сол түстердің көптігіне байланысты сабақтың бағасы шығады.
Мұғаліммен қоштасу.
Автор: dauke | 27-02-2015, 21:17
Қарау саны: 2930
    
Жарнама

Пікір жазу
Сіздің есіміңіз: *
Эл.почта: *
Жартылай семіз Қисайған мәтін Сызылған мәтін Сызылған мәтін | Сол жаққа қою Ортаға қою Оң жаққа қою | Смайлик қою Сілтеме қоюҚорғалған сілтеме қою Выбор цвета | Жасырын мәтін Үзінді қою Таңдалған мәтінді транслитерден кирилицаға ауыстыру Вставка спойлера
Қауіпсіздік коды: Қауіпсіздік кодын көрсету үшін осы суретті қосыңыз
Жаңарту, егер код көріңбесе
Кодты енгіңіз: :